Wie wordt de nieuwe wereldkampioen 2008?
zaterdag 15 maart 2008
Reglementswijzigingen voor het nieuwe F1-seizoen
Zoals elk seizoen heeft de Internationale Automobielfederatie (FIA) enkele wijzigingen in de technische en sportieve reglementen aangebracht voor de start van het WK Formule 1 van 2008, dat op 16 maart in het Australische Melbourne van start gaat:
De voornaamste wijzigingen:
TECHNISCH REGLEMENT:
Artikel 5: motor
De FIA breidt de zone van de homologatie van de motoronderdelen uit. Door de motor en de onderdelen te homologeren geeft de FIA de renstallen geen mogelijkheid meer om grote budgetten uit te trekken voor kleinere onderdelen die een minimumwinst boeken, zoals brandstofpompen. De motoren zelf moeten altijd twee Grote Prijzen meegaan.
Artikel 8.2: Een standaard elektronische controle-unit.
"Al de onderdelen van de motor en de versnellingsbak, met de ontkoppeling en de differentieel, moeten gecontroleerd worden door een electronische controle-unit, die gemaakt werd door een door de FIA aangestelde producent. De "Secu" (standaard elektronische controle-unit) is een product van McLaren. Zo verdwijnen enkele 'hulpmiddeltjes' zoals de tractiecontrole. Dat liet de piloten toe goed uit de bochten te komen zonder gas te minderen. De elektronica zorgde ervoor dat er niet geslipt kon worden bij het uitkomen van een bocht.
Artikel 13.1.1: verbeterde cockpit
Een nieuwe zijdelingse bescherming van de cockpit vermindert het risico op blessures.
Artikel 19.4.5: Biobrandstof
Minstens 5,75 % van de gebruikte brandstof moet elementen uit biologische bronnen bevatten.
SPORTIEF REGLEMENT:
Artikel 28.1: Reservewagens verdwijnen
Elke piloot kan niet langer over meer dan twee wagens beschikken op gelijk welk moment van de wedstrijd. De reservewagens verdwijnen in 2008 dus uit de garages. De renstallen nemen drie in plaats van vier chassissen mee naar de GP's.
Artikel 28.6: Versnellingsbak
De versnellingsbakken moeten vier GP's kunnen meegaan. Als een piloot een andere versnellingsbak gebruikt, wordt hij op de startgrid vijf plaatsen achteruitgezet. Deze maatregel geldt niet voor opgaves. Dan mag de versnellingsbak zonder straf vervangen worden voor de komende GP.
Artikel 29.1: Brandstof op het einde van de kwalificaties
Het is niet meer toegestaan om tussen de start van de derde kwalificatiefase (Q3) en de start van de GP bij te tanken of brandstof weg te nemen bij wagens.
Artikel 33: Herindeling van het uur van de kwalificaties
Het uur van de kwalificaties, meestal voorzien de dag voor de wedstrijd tussen 14 en 15u, wordt heringedeeld. Dit gebeurt om te vermijden dat er te veel brandstof gebruikt wordt voor de start van de derde kwalificatiefase. Alle wagens komen tussen 14u en 14u20 aan de start van de eerste kwalificatiefase (Q1). Enkel de 16 beste wagens nemen van 14u27 tot 14u42 deel aan Q2. Daarna strijden de beste tien van 14u50 tot 15u om de pole. Deze wijziging zorgt voor meer spanning in de kwalificaties en op deze manier moeten de piloten op minder tijd (20-15-10 minuten) hun beste chrono neerzetten.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
3 opmerkingen:
Waren de nieuwe reglementen nodig om wat spanning in de competitie te brengen en zijn sommige reglementen overbodig?
wat denken jullie?
Nooit geweten dat er zo'n strenge reglementering was rond de formule 1 :P Leuke template trouwens !
Hey Woetje! Zeg, heb je de laatste nieuwtjes ondertussen al gelezen in de krant? Mark Webber zijn zoon is namelijk ontvoerd en Phelipe Massa zijn huis stond blijkbaar in brand.. Dringend verslag uitbrengen over die handel! ;-)
Leuke blog met weinig foto's overigens!
Keep it up!
Een reactie posten